dilluns, 31 d’octubre de 2011

Los esqueletos.

Ambientats en Halloween al nostre racó de l'artista ha aparegut una cançó nova: "Los esqueletos". Ens serveix per treballar la por, per comptar, per conèixer les hores del rellotges,... Quantes coses es poden aprendre en una cançó. Ací la teniu.

divendres, 28 d’octubre de 2011

Grafisme

Ací teniu el segon treball de grafisme que hem fet. Esta setmana toquen corbes. Ens hem imaginat que els punts eren cocodrils i que no podíem tocar-los o se'ns anaven a menjar. A què se pareix el resultat? Els xiquets han dit: les onades de la mar, una serp, les muntanyes...

dijous, 27 d’octubre de 2011

El racó de l'artista


Ja hem inaugurat el racó de l'artista. Es tracta d'un espai dins de la classe on anirem penjant els poemes, les cançons i les fotografies o quadres de pintors que estudiarem. Esta setmana hem après un poema de Federico García Lorca que es titula "El otoño". I quan la poesia és bona sembla que s'aprèn més fàcil perquè la majoria dels xiquets ja l'han memoritzat.

dimecres, 26 d’octubre de 2011

Les matemàtiques en la vida quotidiana.

Buscant recursos de matemàtiques, cal anar innovant i millorant el treball cada dia, he trobat este muntatge de diapositives que m'ha semblat interessant perquè replega molt del treball que fem cada dia a classe d'una manera bastant organitzada. Per si a algun col·lega li val ací teniu.

dimarts, 25 d’octubre de 2011

HALLOWEEN

Una festa nova es va introduint cada vegada més al nostre calendari: Halloween. Com que els xiquets ja des d'Infantil tenen classes d'anglès i un dels seus objectius és conèixer els costums de la cultura anglesa, a l'escola també celebrem esta festa. La setmana passada vam pintar al taller de pintura carabasses i aranyes i esta setmana ho hem utilitzat per ornar el nostre rebedor. Hem eixit per veure com ens ha quedat i per xillar una mica i espantar la por. I inspirada en Halloween Ainhoa ens ha portat una carabassa de l'hort de "s'agüelo", l'hem sospesada (pesava molt, encara que els més valents volien dissimular...), olorada, observat el seu color, explicat on naix i creix , l'hem comparada amb una poma que portaven per a l'esmorzar... i desprès li hem fet uns ulls i una boca en negre. Però els xiquets volien una "pumpkin" com es diu en anglès, així que Lledó se l'ha emportada a casa i ... al vídeo teniu el resultat. Quan l'hem vista encesa a l'escola als xiquets els ha encantat.Ha estat divertit i ens ha servit per aprendre coses sobre estes hortalisses.

Projecte de treball sobre els bous.

La vesprada del divendres ha sigut especial perquè hem tingut visita. César, el pare de Borja, ha compartit el seu temps amb nosaltres per explicar-nos moltes coses dels bous i les vaques. Pel matí entre tots hem formulat preguntes sobre la vida d'estos animals per a que César ens les contestara. Així que quan ha vingut cadascú li ha demanat explicació sobre un aspecte: com naixen? Què mengen? Com es beuen la llet els xicotets? Com els toregen? Si els fa mal la cua quan algú es l'estira? Com els posen "els pendientes" (els cròtals)? Per què uns bous que hem vist a la pel·li porten números al llom? ... César, acompanyat per Borja, ens ha ensenyat fotos dels bous i les vaques del seu pare que estan a Castellfort i mirant les fotos i utilitzant la informació que teníem a l'escola ens ha contestat totes les preguntes i ens ha explicat coses curioses com: el nom que tenen segons com tenen les banyes, que sempre tenen el morro humit, en quina postura naixen, ... i altres coses interessants. També hem aprofitat per a que ens contara per a que servien les ferramentes d'embolar que en ha portat Ainhoa. En un altre moment Borja, amb la llet en pols que ens ha portat per als mamonets, ens ha preparat llet. Això ens ha servit per parlar de la quantitat de llet que es pot beure un vedell al dia (5 litres, hem portat a classe un bric d'un litre per comparar) i també de què són les dissolucions. Això d'experimentar ens agrada molt.

dimarts, 18 d’octubre de 2011

Mural dels animals

El bou, què és animal mamífer o ovípar? Este vocabulari que per a nosaltres és tant conegut resulta incomprensible als nostres xiquets, per això avui hem dedicat una sessió a parlar de com naixen els animals i hem fet un mural per a classificar-los. Açò ha sigut l'inici, per a que consoliden estos conceptes caldrà anar repetint-los i des de casa podem aprofitar per reforçar-los quan en el dia a dia sorgeixe el tema.

dilluns, 17 d’octubre de 2011

El bolet xicotet

Com és temps de bolets a classe hem aprés la dita del mes d'octubre que diu "Si a l'octubre plou, el rovelló es mou" i una cançoneta que es titula "El bolet petitó". Nosaltres l'hem adaptada i cantem: el bolet xicotet. Ací teniu la lletra i la música per si voleu cantar-la en família.

divendres, 14 d’octubre de 2011

Taller de números

A classe hem treballat el número 4 de diferents maneres: jugant amb els daus, comptant tot allò que hem trobat a mà (xiquets, retoladors, fulls,....) i després l'hem pintat amb pintura de dits per aprendre bé la seva grafia. Al adonar-nos-en que tots els 4 eren o verds o taronges hem pensat que podíem fer una sèrie de dos colors a l'hora de penjar-los per eixugar. Així que ja veieu si ens ha donat de sí la fitxa.
I aprofitant que estem parlant de números també volem contar-vos que ja hem començat els tallers internivell. Açò no és altra cosa que fer tallers amb grups de xiquets de 3, 4 i 5 anys mesclats de manera que fem quatre grups i cada grup de tres a quatre per les vesprades va a un taller. Este trimestre tenim el de pintura, el d'orientació espacial, el de titelles i el de numeració del que ara us parlarem. Esta metodologia ens permet treballar amb grups més reduïts i aprofitar la interacció entre diferents edats per fomentar la col·laboració i l'aprenentatge entre ells mateixos.


La primera sessió del taller de numeració ha consistit en esbrinar què saben els xiquets dels números i hem descobert que els de 4 i 5 anys en saben moltes coses i els de 3 anys coneixen també algunes xifres, sobretot relacionades amb els anys que tenen. Per motivar el treball hem presentat a un amic: el peix Pitagorín, un peix - rei molt especial perquè quan fa bombolles al fons del mar cada bombolla porta dins un número. Ací el teniu.

dijous, 13 d’octubre de 2011

Tonyo i els noms

Ja tenim el "Llibre dels noms" i ací us deixem amb els últims treballs dels xiquets i les seves famílies que no vam publicar el curs passat. Ara ja tenim muntat el llibre i prompte viatjarà amb els xiquets a les seves cases per a que el puguen veure tranquil·lament amb els pares i germans. Després passarà a formar part de la nostra biblioteca d'aula i per l'experiència d'altres cursos ben segur serà un dels volums més sol·licitats.

Projecte de treball: ELS BOUS.

Ja tenim nou projecte de treball. Havíem de triar un animal i per votació ha eixit elegit el tema dels bous. La classe s'ha omplit d'informació. Tenim tot tipus de bous i vaques de joguet i peluix, menjar per a bous i llet en pols per a vedells, els "pendientes" que els posen a les orelles, unes banyes de veritat i també tot allò relacionat amb la festa taurina: els ferros que utilitzen per embolar, la corda,... capes, munteres, banderilles, espasa. No falten contes, llibres d'altres races de bous, revistes, vídeos i també un llibre que es titula "A favor de los toros" que ens ha servit per obrir el debat dins de classe. És molt interessant que els xiquets coneguen que no tots pensem igual i que hi ha diferents opinions sobre la festa dels bous i que ens hem de respectar uns als altres. A l'escola no volem imposar una o altra manera de mirar, sinó mostrar les dos visions i que cadascú trie la que més li agrade. Per això, una de les activitats que hem fet ha sigut un "encierro", amb coets i tot, en el que hem fet de bous, de toreros i dels que estan a la barrera. En contraposició tenim preparat un conte que ens parla del viatge que fa un bou des de la ramaderia fins a la plaça i del que allí succeeix segons la seva mirada. Ací teniu unes fotes que repleguen el que us hem contat.

dimecres, 12 d’octubre de 2011

Emocions.

Ana Colom, la psicòloga de la Mancomunitat dels Ports, ha vingut a l'escola per fer algunes activitats amb els xiquets d'Educació Infantil. Els de 4 anys hem pujat a la classe de Música i allí Ana ens ha mostrat fotos on apareixien les expressions d'alegria, tristesa, por i enfado i hem fet alguns comentaris sobre quan ens sentim així. Ens hem fixat en com posaven la boca, els ulls,... i després per grupets hem imitat aquestes cares davant de l'espill. Ha sigut divertit i ens hem adonat de com ens canvia la cara segons què sentim en eixe moment. També ens ha contat un conte d'una xiqueta que celebrava el seu aniversari i que centrada en els seus regals no li feia cas al seu germà, qui cada vegada estava més i més enfadat. I per acabar, ja a classe, hem dibuixat una cara trista i una altra alegre a un pallasso. Aquestes activitats ens han servit per refrescar tot allò que havíem treballat el curs passat sobre les emocions. Gràcies Ana.





dimarts, 11 d’octubre de 2011

"Un libro" de Hervé Tullet

L'altre dia parlàrem d'un llibre màgic però deixarem en incògnita el seu títol, avui us presentem el llibre i la nostra versió del mateix. I és que ens va agradar tant que amb pintura i la participació de tots els xiquets n'hem fet un de més gran per a la nostra classe. Si voleu veure'l i jugar una mica ací el teniu:

dilluns, 10 d’octubre de 2011

Els racons. Grafisme.



Al llarg d'aquest trimestre, per la vesprada després del pati, farem racons. Hem repartit els xiquets en cinc grups que porten el nom d'instruments, doncs entre tots formem l'orquestra de la classe. Tenim  tambors, guitarres, trompetes, xilòfons i pianos, que cada dia van al racó de construccions, al de joc simbòlic, a la biblioteca, als puzles o al racó de creativitat.
Poc a poc us anirem explicant què fem en aquestos espais, però avui us parlarem del nostre treball de creativitat. Hem començat fent activitats de grafisme amb pintura i pinzells.
Ja fa un temps les mestres del Cicle vam pensar que podíem treballar la grafomotricitat d'una manera més divertida i creativa, i buscant - buscant vam trobar un material editat a França que ens va agradar. Així que ens vam posar a traduir-lo i a adaptar les seves propostes als nostres alumnes i d'allí van eixir activitats per als tres cursos d'infantil.

Cada setmana un grup de xiquets us anirà presentant el treball del racó.
L'activitat número 1 consistia en ajuntar punts fent línies rectes.

divendres, 7 d’octubre de 2011

Fins prompte Òscar!!!

Aquesta setmana ja no hem contat a classe amb la presència d'Òscar i és que ja està compartint la seva il·lusió i els seus recursos amb uns altres alumnes de Tarragona. Per això el divendres passat ens vam acomiadar d'ell amb un intercanvi de contes, poemes i dibuixos. Quan vam entrar del pati Òscar va obrir la seva motxilla i ens va dir que estava plena de tot el que havia après aquestos dies, desprès va treure un quadern on havia escrit un conte en el que descrivia què s'emportava de cadascú de nosaltres. Va ser un moment emotiu i bonic veure com anava mirant-nos als ulls i ens deia allò bo que havia descobert en cada u. Desprès l'encarregada de la llista del dia li va lliurar el nostre regal. Era un llibre on apareixia al capdavant una foto de grup i un poema titulat "Setembre" i darrere un autoretrat de cada xiquet. Gràcies amic pel que hem après de tu aquestos dies, doncs com deia el poema "Vingueres a aprendre i al final vas ensenyar-nos...", t'esperem.

dijous, 6 d’octubre de 2011

La mariquita Juanita.

La caixa màgica ens ha portat una marieta i una papallona que anaven acompanyades d'un llibre: "La mariquita Juanita". Aquest és el nom de la marieta, desprès ens hem assabentat que a la papallona li diuen Maripepa i que el llibre parla de les aventures de la marieta i d'un grapat d'amics que va coneixent. Sembla divertit i l'anem a treballar a classe un dia a la setmana amb Lledó i Alícia, perquè com hem de parlar i en som un grapat farem dos grups i així tots podrem participar més. Ja us anirem contant, de moment el primer que hem fet ha sigut decidir els passos que seguirem per a que el treball sigue interessant i divertit i puguem aprendre moltes coses de Juanita.


dimecres, 5 d’octubre de 2011

Avui l'escola ha estat d'excursió!

Per a gaudir del bonic entorn natural que tenim a Vilafranca cada Cicle del Centre ha organitzat una eixida a un indret del nostre terme i els més xicotets hem anat, com ja bé sent habitual, al Passeig Bonavista. L'excusa de la nostra eixida era replegar fulles per fer alguna activitat de plàstica, però com sembla que més que a la tardor encara estem a l'estiu, hem vingut amb les bosses una mica buides, així i tot alguna coseta farem. Ho hem passat fenomenal i alguns ens hem trobat amb els nostres germans perquè al parc també estaven els alumnes del primer cicle. Ací us deixem algunes imatges del que hem fet.

dilluns, 3 d’octubre de 2011

El Dia de la Gent Gran

L' any 1990 l'Assemblea General de Nacions Unides  va proclamar l'1 d'octubre com el Dia Internacional de la Gent Gran . A la classe dels cavalls ho hem celebrat avui dedicant-lo als nostres iaios o com diem a Vilafranca als nostres "agüelos", per això hem llegit un poema de Mari Carmen Díez i hem fet un dibuix sobre coses que fem amb ells. Ací us deixem el poema, desitgem que us agrade.
EL OFICIO DE LOS ABUELOS

El oficio de los abuelos
es admirar
echarle un lazo a la vida
emocionarse.

El oficio de los abuelos
es comprender
pisar con pies de plomo
esperanzarse.

El oficio de los abuelos
es sonreír
ver magnífico al nieto
regocijarse.

El oficio de los abuelos
es recordar
contar cuentos sentidos
recuperar memorias.

El oficio de los abuelos
es besar y besar
consentir algun rato
regalar lo incontable.

P.D. Aquest poema el vull dedicar a tots els avis i en especial als meus pares que han sigut i són uns excel·lents "agüelos" perquè han acompanyat, ensenyat, mimat i ESTIMAT als seus nets sense mesura. Gràcies.