dimecres, 30 de gener de 2013

La festa de la pau

Avui 30 de gener és el Día Escolar de la No-violència i la Pau. Per això, hem començat les classes escoltant i reflexionant sobre una cançó de Dalmaris Gilabert que ací us deixem per si voleu escoltar-la. Gràcies a Carme del blog "Fer de mestres" per donar-nos-la a conèixer.

dilluns, 28 de gener de 2013

El cos per dins

Hem començat la setmana fent classe d´anatomia. Com estem estudiant el cos la nostra companya Ainhoa ens ha portat algunes vísceres de porquet perquè es pareixen a les de les persones. Així que primer ens feia una mica d'asc però després tots ens hem animat i hem pogut comprovar que els renyons i el cor eren blanets, però que el més mollet de tots era el cervell i que tenia corbes, o que els renyons per dins tenien com uns tubs blancs,... Amb aquesta activitat hem adquirint uns coneixements que ens ajudaran millor a entendre com és el nostre cos per dins.

Racó del metge

Dins del projecte del cos està programat incloure el racó del metge. Així que amb l'ajuda de Cristina, la mestra de suport, hem organitzat un espai a la classe on tenim: el SIP que cadascun dels alumnes s'ha elaborat,un maletí del metge amb alguns instruments, un talonari de receptes, un matalàs que ens fa de llitera i moltes caixes de medicaments, que els xiquets han portat de casa. Aquest és un racó típic de joc simbòlic i que ajuda els xiquets a viure en primera persona els rols de metge, farmacèutic, malalt; també obliga als xiquets a saber organitzar-se i respectar el torn fins que els toque el rol que ells més desitgen.

dimecres, 23 de gener de 2013

"Pensando en los demás"

Estimats companys de professió, ací us deixo l'enllaç d'un vídeo del programa 60 minuts del Canal 33 que m'ha passat una bona amiga i que m'ha agradat molt. És tracta d'un reportatge sobre com tracta un mestre de primària del Japó l'educació emocional dins de la classe. Espero que us siga profitós.

 http://www.youtube.com/watch?v=Pb_ZJ_xnx6I

dissabte, 19 de gener de 2013

Taller de Picasso

Aquesta setmana per les vesprades i amb els xiquets de 3, 4 i 5 anys, hem començat amb el taller de Picasso i hem anant descobrint el seu autoretrat i l´hem vist en fotografies com era en realitat. Després hem observat com estava fet aquest quadre i ens hem adonat de que les línies principals estan fetes amb negre, de que el fons està pintat, dels colors que ha utilitzat. Per últim hem acabat fent cadascú el notre autoretrat, ens hem mirat a l´espill i a dibuixar. Ací teniu una mostra dels resultats:

dijous, 17 de gener de 2013

Construim un tótem.

Dins del projecte dels indis en va eixir un altre, la construcció d'un tòtem. Quan ja havíem estudiat què eren aquestes escultures i quina era la seva funció, van aparèixer a l'escola unes caixes de cartró i se'ns va ocórrer la idea de construir-ne un. Però com ho podíem fer? Cap problema, posem les caixes enmig de l'assemblea després d'haver cantat la cançó de la tribu "Somos los indios bravos" (totes les assemblees les començàvem amb aquest "himne") i fem una pluja d'idees.Van anar eixint tots els xiquets per col·locar les caixes i formar una columna, cadascú ho va fer a la seva manera i aquell que va aconseguir que la construcció fora més alta que la mestra va donar la idea definitiva del que seria el nostre símbol. Després ens plantejàrem com l'ornaríem. Vam veure diferents fotografies de tòtems i ens quedàrem amb la idea de que apareixien animals i cares rares. Així que vam decidir que tindria un àguila i algunes cares estranyes que feien una mica de por, però també volíem que aparegueren les nostres cares. Preparàrem uns dibuixos per al frontal del tòtem i per als costats posaríem els nostres autoretrats disfressats d'indis i amb el nom indi que ens havíem triat. Ja estava tot planificat sols ens faltava posar-nos les bates i a pintar les caixes i els cartells amb els dibuixos. Així que una vesprada que contàvem a classe amb l'ajuda de Maria, la mestra de suport, ens posarem a la feina i per parelles anàrem pintant poquet a poquet el que seria el nostre tòtem.

dimecres, 16 de gener de 2013

La col·laboració de les famílies en el projecte dels indis.

Com sempre volem donar les gràcies a les famílies, pares i avis, que s'involucren en cadascun dels projectes que anem realitzant. Entre tots, hem omplert la classe d'arcs, fletxes, ornaments indis, "atrapasueños", plomes, disfresses, llibres, fotografies, pel·lícules, joguets,... I també gràcies a ells hem pogut rebre la visita d'uns indis que ens van ensenyar la dansa de la pluja (i no us ho perdeu que el després de ballar-la va començar a ploure, ... havíem fet màgia!)i pujar a un cavall, "Manchitas", que tenia taques com els "pintos" dels indis.

dimarts, 15 de gener de 2013

Hem encetat nou trimestre i amb ell projecte de treball: el cos humà. Però abans volem contar-vos el darrer treball que hem realitzat a la classe de 5 anys i que ens ha portat a conèixer com era la vida dels indis nord-americans. Els nostres coneixements previs eren escassos però al llarg de dos mesos hem aprés moltes coses que queden reflectides en els nostres dibuixos:
Els projectes de treball que tenen per temàtica alguna cultura o època històrica són molt interessants perquè serveixen per tractar aspectes de l'entorn i de la vida quotidiana (la vivenda, el vestit, l'alimentació, ...) però a partir del coneixement de maneres de viure distintes a les nostres, el que fa que siga més motivador. En concret de la manera de viure dels indis ens ha agradat com respectaven la natura i també com tractaven a les persones grans, els ancians, que eren els qui manaven a la tribu.